Min baby vejer for meget - dagsplan og ernæring

7. marts 2014

Alder:
8 mdr.

Min baby vejer for meget - dagsplan og ernæring

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig omkring min datter. Hun er nu blevet 8 måneder, og jeg søger igen lidt råd og vejledning.

Jeg har indtil fornyligt forsøgt at følge din dagsplan for babyer, da det er rart at have noget at støtte sig op ad, når man har en baby som ikke er super nem at læse, men mængden af mad er nok for stor til min baby.

Som jeg tidligere har skrevet til dig, så har hun bestemt ikke være en let baby men jeg synes, det er gået fremad, og så lidt tilbage igen. Hun er tit utilfreds og bruger meget energi på "brokkelyde" og græder, hvis der er noget, som ikke lige passer hende.

Hun er en stor pige, og faktisk alt for stor, når man kigger på vægtkurverne. Hun vejer 12,9 kg og er 72,5 cm lang. Hun ligger altså langt over den øverste kurve, og det er ligesom om at den bare fortsætter derop ad.

Jeg har tidligere haft kontakt med børnelæge pga. hendes kolik og uro i kroppen og har nu kontakt med hende igen pga. hendes vægt. I realiteten skal hun nu på kur.

Det er vigtigt for mig, at hun er mæt og ikke utilfreds fordi hun er sulten samtidig er det også vigtigt for mig, at hun ikke bliver ved med at tage på. Synes det er en utrolig svær situation at stå i.

Jeg vil derfor gerne have dine råd til hendes dagsplan - det gælder såvel søvn som ernæring og mængder.

Jeg har jo haft kæmpet enormt meget med hendes søvn for at få lure på over 40 min, og nu det er lykkedes flere gange om ugen, så er jeg bare lykkelig, og har ikke lyst til at lave om på dem men synes heller ikke altid det er hensigtsmæssigt for hende sådan som hun sover.

Hvor længe "bør/kan" en baby på 8 måneder være vågen ad gangen?

Hendes dagsplan ser nogenlunde sådan her ud lige nu:

Kl. 6.30: Vågner og får havregrød ca. 200 g med meget lidt frugtmos på.

kl. 9: Bliver puttet til formiddagslur og får ca. 100 ml. mme
Sover som regelt den længste lur her, og gerne uden hjælp. Den kan være på 1,5-2 timer. Egentlig virker hun putteklar før kl. 9 men strækker den, da jeg synes dagen ellers bliver for lang for hende.

Kl. 11.30-12: Får frokost - 1 skive bondebrød med pålæg ...

Annonce

... og lidt at gnave i.

kl. 13.30-14: Bliver puttet til middagslur/eftermiddagslur og får 100 ml. mme.
Vågner her som regelt efter 40 min og skal hjælpes videre i søvnen flere gange og andre gange bliver det kun en time.

kl. 15.30-16: Får meget lidt frugt. vindruer hun selv kan tage op, stykker af pærer og måske lidt majs. Hun kunne godt spise mere her men får ikke mere pga. vægten.

kl. 17 - 17.15: Aftensmad - Grøntssagsmos (ca. 150 g) af en art og kød eller fisk. Spiser op hvis det er noget hun kan lide. Vi er begyndt at lægge måltider der både fordi hun ikke får eftermiddagsgrød eller yogurt og fordi hun tit bliver for træt senere og måltider slet ikke bliver sjovt.

Vi spiser selv kl. 18, og der virker hun sulten igen, når hun ser vores mad. Hun får lidt at gnave i.

Kl. 19 - 19.30: Puttes til natten med en flaske på 170 ml mme.

Når hun vågner om natten forsøger vi bare at hjælpe hende videre uden mælk med sut og hånd på maven. Nogen gange lykkes det ikke og vi laver en mælk men vi skulle gerne undgå mælken både på grund af hendes vægt og da vi godt kan sove igennem uden mælk.

Eftermiddagene kan tit godt være rigtig lange og kræver som regel at vi fortager os noget. Enten tager hende med ned og handle eller ud og gå en tur i barnevognen, da der ellers er for langt et stræk til hun skal sove om aftenen. Hun bliver utilfreds og sur. Samtidig har jeg heller ikke lyst til at lægge en lur mere ind her, da det så går ud over hvornår vi får hende i seng om aftenen.

Jeg ville jo allerhelst have at den længste lur var middagsluren men det er ligesom om, at det bare ikke kan lade sig gøre, og at hun sover bedst om formiddagen.

Har du nogen råd til det?

Og hvad synes du om fordeling af måltiderne - mængder mm.?

Hun kravler ikke, og det har taget lang tid for os overhovedet at få hende til at ligge lidt på maven - tror det skyldes hendes vægt og det er hårdt. Hun vil MEGET gerne gå - styrter rundt og flytter benene når vi går med hende i hænderne. Vi øver og kravle så meget vi kan.

Håber det er til at finde rundt i mine spørgsmål :-)

Hilsen en lidt bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor